; 

Startpagina
HCC en FS agenda
Verenigingspagina HCC Flight Sim
Goed om te weten
Charts en routes, Navigatie en Techniek
Bestanden te downloaden vanaf deze site Elly
Weerinformatie.
Dia's en youtube fi
Voor nieuwkomers: welkom!
 
 
Maandag 15 april 2024.
Nadere invulling volgt.
 
Maandag 18 maart 2024.
Naast de gebruikelijke agendapunten, deze keer ook een uitdaging:
Deze avond is er een demonstratie van een vlucht met MSFS 2020 met een KLM B737-800 vanaf Cold and Dark, een vlucht van Groningen naar Billund (EHGG – EKBI) met gesimuleerde verkeersleiding. Het omvat het maken van een vliegplan met Simbrief, opstartprocedure, Push back, FMC, SID, Airways, Star. Tot zover ging het goed. De landing met RNV met RNV ging helaas niet goed en dus de rest ook niet. Wel heeft met een goed beeld gekregen van het opstarten van de PMDG Boeing 737-800 vanaf "Cold and Dark"
 
Maandag 19 februari 2024.
Maandag 19 februari 2024 is volgende clubavond. Aanvang 19:30 uur. Zoals vermeld op de startpagina, nu de echte presentatie van Fonz van der Linden over het vliegen met een VR-bril (virtuele realiteit), door de weersomstandigheden is dit de vorige keer onderbelicht gebleven door het ontbreken van de juiste materialen en de verwachte afwezigheid van de meeste leden.
Verder zal Fokke Stoelwinder het gebruik van Joinfs deskundig uit de doeken doen.
De video Eelde Eelde met ILS: Hier klikken om te bekijken!
De video voor het gebruik van het numpad voor de cockpit-views: Hier klikken om te bekijken!
 
Maandag 15 januari 2024 december 2023.
Maandag 15 januari 2024 is volgende clubavond. Aanvang 19:30 uur. Zie de agenda:
 
Maandag 18 december 2023.
Maandag 18 december 2023 is volgende clubavond. Aanvang 19:30 uur.
 
Maandag 16 oktober 2023.
Riejo heeft een verhaal gehouden over de P-38 Lightning en de rol in operatie Vengeance. Dit naast de vaste punten.
 
Maandag 18september 2023.
Na de opening door Riejo zal als eerste de enquête worden besproken. Daarna zal Riejo Skyvector toelichten.
 
Maandag 15 mei 2023.
Vooraf de vlucht met de "Lysander" afgemaakt, vervolgens een informele bijeenkomst ter afsluiting van het seizoen. Ook lief een leed kwamen aan bod.
 
Maandag 17 april 2023.
Deze avond staat in het teken van het vliegen met een oldtimer de Westland Lysander. De Westland Lysander was een Brits verbindings- en verkenningsvliegtuig gebouwd door Westland Aircraft. Deze hoogdekker vloog voor het eerst in het jaar 1936 en kwam in 1938 in dienst bij de RAF. In totaal zijn rond de 1368 exemplaren gebouwd. De taken van het toestel waren artillerievuurleiding en verkenning.
 
Maandag 20 maart 2023.
De kern van deze presentatie is gegaan over het VFR vliegen. Presentatie Fokke Stoelwinder. Ook Fonz heeft een voorstel gedaan om onze vliegtuigen van een unieke kleur te voorzien.
 
De trip van onze club naar het Nationaal Militair museum te Soest zal plaatsvinden op woensdag 19 april 2023 met aansluitend een "Indische maaltijd".
 
 Maandag 20 februari 2023.
Een DCS World demo door Fonz van der Linden!
De vergadering begint met een opening door Riejo Reuding.
Daarna begint Fonz met een Powerpoint over de A-10C + missie. Gevolgd door een korte real life video wat een A-10C kan aanrichten met gronddoelen, in het echt.
De demo begint na de pauze en gaat over de JTAC. Een kleine militaire unit die in het veld een target aanstraalt met een laser zodat een A-10 piloot in de lucht weet wat hij moet uitschakelen. Een Humvee verkennings patrouille wordt in Syrië door een ISIS sniper nest in een dal onder vuur genomen. Ze kunnen geen kant op. De JTAC roept de A-10C op om ze te helpen. De A-10C piloot reageerd door er een GBU-12 laser guided bom op te gooien...
 
Maandag 16 januari 2023.
Deze bijeenkomst heeft Harm de instellingen binnen MSFS 2020 voor een deel besproken. Daarna een ruime uitleg en een vlucht met dezelfde simulator onder leiding en met toelichting van Jan Jansen. Zeer verhelderend!
Bij de bespreking over de instellingen heeft Harm gebruikt gemaakt van het online boek "V2.0 The MSFS 2020 guide" by RDPresets. Dit is te verkrijgen via www.rdpresets.com voor de schappelijke prijs van € 7,99.
Ook in mijn bezit het online boek A-guide-to-flight-simulator-extended-edition uitgegeven door en te bestellen bij Sofly, kosten € 17,99.
 
Op verzoek van Arno ter voorbereiding op de komende instructie de volgende videos graag downloaden:
Garmin G1000 NXi | Keys and Functions | Full Tutorial - Ep.1 | MSFS2020
Vertical Navigation with the G1000 Nix. Garmin Aviation
MSFS:G1000Nxi 1.0 AC sync,wxradar,radaraltm,LOC appr. Kip on the ground.
MSFS:G1000Nxi RNAV Approach-VNAV descent/LPV approach,IFR. Kip on the ground.
FS2020: The C172’s G1000 Overview/features&Basic Autopilot-Part1. Huddison
FS2020: Back to Basics with MSFS:part2- Basic autopilot procedures. Hudson
 
IV>
 
Maandag 19 december 2022.
Begonnen werd met een heerlijke Chinees/Indische maaltijd. Klasse koster D. Droogsma!
 
Vervolgens heeft Riejo wat toegelicht omtrent LNM over met name het hoogteverschil tussen een vliegtuig en groundlevel (elevation).
Harm iets over de melding van de hoogte als je met een muis over de kaart gaat.
Echte diepgang levert Gradus J. Hageman, ook over hoogtes: Hier klikken voor download!.
Ook is kort toegelicht het gebruik van het numpad als switch voor de diverse windows van een vliegtuig, zowel GA als airliners. Zie de startpagina onder A bij de "Microsoft Flight Simulator 2020".
 
Daarna ging het vooral over VFR, hoewel dit ook voor IFR ingezet kan worden. Gezien de deelname aan de maandagavond vluchten is VFR booming!
Toelichting en instructie over het gebruik van Garmin G1000 door Arno en Jan. Eerst een korte toelichting aan de hand van de powerpoint van Arno en Jan. Hier klikken voor download!.
Daarna aan de hand van de Garmin G1000 powerpoint. Hier klikken voor download! met toelichting.
Tenslotte een veel uitgebreidere toelichting aan de hand van de video "Garmin G1000 NXi Keys and Functions Full Tutorial - Ep1 MS 2020". Deze is slechts tot de helft vertoond, de rest volgt de komende vergadering.
 
Maandag 21 november 2022.
Naast de vaste agendapunten, zoals lief en leed, zijn enkele varianten voor het maken van vliegroutes gepresenteerd door Riejo en Harm. Zie hieronder.
Om te beginnen: Vroute, een oude getrouwe met veel gecontroleerde routes, presentatie door Riejo Reudink.
Skyvector is een prettige met veel informatie, primair gemaakt in de USA, maar overal bruikbaar, presentatie door Riejo Reudink.
Little Nav Map is een prachtig programma, ook met de mogelijkheid om routes te maken, ook gepresenteerd door Riejo Reudink.
Ook bieden vrijwel alle landen ter wereld mogelijkheden via de landelijke Verkeersleidingen routes samen te stellen, gepresenteerd door Riejo.
Vanuit een ander uitgangspunt gepresenteerd het laten maken van de routes met Simbrief en het laden met Simbrief downloader. Nu in een korte versie. Gepresenteerd door Harm Weistra.
Als voren, maar nu in een instructiemodel. Hoe, na installatie, in enkele minuten, bestanden voor IVAO, LNM en MSFS 2020 etc. worden aangeboden. Gepresenteerd door Harm Weistra.
 
Maandag 17 oktober 2022.
Na een korte terugblik op onze geslaagde open dag weer een stap maken richting het nieuwe seizoen. We hebben over Joinfs en Discord.
Op speciaal verzoek ook de lijn van FS met de real world vliegerij door het downloaden en bespreken van ‘charts’ van Eurocontrol behandeld. Echt een boeiende materie.
 
Maandag 19 september 2022.
Deze bijeenkomst dient ter voorbereiding op de open dag van de aansluitende zaterdag. De taken moeten worden verdeeld, de indeling van de zalen besproken, wie wat demonstreert hoe, wie welke vragen beantwoord, enz. Ook zullen posters (een prachtig ontwerp van Piet van Houten)worden meegenomen met het verzoek deze op te hangen, bibliotheken, scholen (niet de lagere) en wie andere ideeen heeft, we horen het wel. Eventueel kunt u deze zelf ook even afdrukken en ergens ophangen. En wat verder ter tafel komt omtrent die onderwerp.
Verder zal Fokke Stoelwinder een voorstel doen voor de invulling van het seizoen 2022-2023. Zoals inmiddels bekend neemt Riejo de leiding op zich.
 
Maandag 16 mei 2022.
Aanvang zoals gebruikelijk om 19:30 uur.
Voorzitter Riejo Reudink. Na de opening van gedachten wisselen over een open dag. Datum? Deelnemers? Tijd, voorstel 10:00 u.- 17:00u., publiciteit, gevraagd budget.
Daarna zullen Joop en Harm een demo verzorgen van X-plane.
Toegepaste handleiding X-plane in bijlagen gemoduleerd: Hier klikken voor de download!
 
Kort verslag maandag 25 april 2022.
De eerste keer zonder Tjalling! Het is nauwelijks te bevatten. Deze aimabele vriend en frontman van onze club is er niet meer!
Maar ja, de wereld draait door, ondanks Ukraine en ondanks het overlijden van Tjalling. Aan Riejo de taak om dit in goede banen te leiden. Maar hij kan het niet alleen. Na nog even stil te hebben gestaan bij het gemis van onze vriend en bij de crematieplechtigheid, wordt overgegaan tot de orde van de dag. Eerst een stukje cartografie door een (oud-)kadasterman en dat is te merken. Vervolgens vooral over Skyvector. Veel informatie.
Ook wordt vooruit gekeken. Velen hebben MSFS 2020. Is het wat om een inloop middag te oganiseren ergens in september met als trekker: informatie over MSFS 2020? Maar wie doet mee? Enkelen bieden hulp aan. Is er budget voor? Ook X-plane is de moeite waard. En IVAO. Afgesproken wordt dat Riejo na zal gaan wat men landelijk kan bieden vooral financieel. In mei verder overleg!
.
 
Maandag 25 april 2022.
Vanwege Paasmaandag een week later dan gepland. Wat betreft de inhoud moet worden gedacht aan een terugblik op de vorige verenigingsavond, het plotseling overlijden van onze frontman Tjalling Boonstra, en een uitwisseling van ideeën: hoe verder? Ook het beheer van de apparatuur moet worden besproken. Riejo Reuding zal deze avond leiden. Na de pauze een presentatie vam Riejo zoals gepland voor de afgebroken verenigingsavond: afronden programma vliegkaarten, Little Nav Map, maken van een vliegplan en het vliegen van het vliegplan. Het is mogelijk dat niet alles kan worden gepresenteerd. We zullen zien.
 
 
Maandag 21 maart 2022.
Het was geen reguliere bijeenkomst deze avond. Nadat Tjalling Boonstra, onze frontman, onwel werd is door de leden doortastend gehandeld. Het mocht niet baten. Tjalling is in de loop van de nacht helaas overleden! Zelf was ik door -overigens feestelijke- familieomstandigheden deze avond verhinderd. Zowel het zeer snel realiseren van medische hulp als het contact met en de bijstand aan de echtgenote van Tjalling verdienen groot respect. Zonder iemand te kort te willen doen, noem ik in jullie allen één naam: Riejo Reudink, die ook het verdere contact met mevr. Boonstra en dochter Agnes heeft onderhouden.
Na dit vreselijke intermezzo is besloten om de bijeenkomst per direct af te sluiten.
Bij de uitvaartplechtigheid op 29 maart 2022 waren namens onze club aanwezig, Riejo, Joop, Fonz, Eduard en ondergetekende, wellicht zijn er ook leden naar het condoleren op maandagavond geweest. Ook Henny en echtgenote Dineke waren aanwezig. Henny had een bijzondere band met Tjalling en hij heeft een fijne, zeer persoonlijke, boodschap gestuurd, die ook is voorgelezen. Namens de leden van HCC-Fryslân is een bloemstuk met lint aangeboden aan de familie. Ook ik heb nog enkele woorden gesproken.
Harm Weistra.
 
Op 21 maart 2023 is het al weer een jaar geleden dat onze aimabele Tjalling ons is ontvallen!
 
Maandag 21 februari 2022.
Er is een presentatie gegeven door één van onze ervaren vliegers. Zowel op civiele als militaire vliegtuigen. Fons is een vakman!
Het onderwerp was “Het tonen van de deels bekende en nog onbekende mogelijkheden van MSFS 2020”. Dat is goed gelukt. Het landschap is erg fraai. En ook ten aanzien van uitbreidingen mag er nog wel een en ander worden verwacht. Zie ook de powerpointpresentatie hieromtrent van FONZ en oordeel zelf! Hier klikken voor de presentatie!
 
Maandag 31 januari 2022.
We willen nog een vrijblijvende 2e test uitvoeren. Voor de liefhebbers! Met daarna nog even vliegen? We zien wel.
Ik verwijs naar het Discord tekstkanaal: hcc-fr-mededelingen. (Was geen succes).
* Handleiding JoinFS NL hier te downloaden!
 
Maandag 24 januari 2022.
We willen wat testen uitvoeren. Al dan niet gekoppeld aan de info van 17 januari 2022.
Ik verwijs naar het Discord tekstkanaal: hcc-fr-mededelingen.
* Handleiding JoinFS NL hier te downloaden!
 
Maandag 17 januari 2022.
Wat werd verwacht is waarheid geworden: nog steeds geen fysieke vergadering! Heel erg jammer voor Fonz met de voorbereiding van een demo van MSFS 2020!
Er is door Paul Floor een vlucht in het Noorden van Europa voorbereid!
Overigens, als u gezamenlijk - twee personen, maar ook meer- wilt vliegen, of alleen maar overleg wilt plegen: discord is beschikbaar! Geen toegang? Mail me en ik zorg voor een uitnodiging: haweis@ziggo.nl. Maak van DISCORD een echt communicatiekanaal voor onze vereniging. Ga op zijn minst even kijken. Zoeken op HCC-FR!
Maandagmorgen even checken of de JoinFS goed werkt. Maandagmiddag niet FSGG The Netherlands gebruiken, zoals bekend.
* Clubavond_20_dec_DOM.doc hier te downloaden!
* Handleiding JoinFS NL hier te downloaden!
 
 
Maandag 20 deember 2021.
Wat werd verwacht is waarheid geworden: een online activiteit! Heel erg jammer voor Fonz met de voorbereiding van een demo van MSFS 2020! Er wordt nu een vlucht voorbereid in de Cariben!
Overigens, als u gezamenlijk - twee personen, maar ook meer- wilt vliegen, of alleen maar overleg wilt plegen: discord is beschikbaar! Geen toegang? Mail me en ik zorg voor een uitnodiging: haweis@ziggo.nl. Maak van DISCORD een echt communicatiekanaal voor onze vereniging. Ga op zijn minst even kijken.
Te downloaden voor volgende week 20 december 2021 twee ODT of DOC programma's (Open Document Tekst of Word):
* Kaart_Dom_Haiti.odt hier te downloaden!
* Clubavond_20_dec_DOM.odt hier te downloaden!
* Kaart_Dom_Haiti.doc hier te downloaden!
* Clubavond_20_dec_DOM.doc hier te downloaden!
* Handleiding JoinFS NL hier te downloaden!
 
Maandag 15 november 2021.
Geen vergadering in de Kurioskerk. Wel een online activiteit! Verbinding via JoinFS, spraak via DISCORD: server HWS, spraakkanaal HCC_FR Flight Channel.
Route VFR: EGAE - EIDL - EISG - EINN (duur ca. 2 uur) landingen met circuit. Route IFR EGAE - EIDW- EINN.
Kom voor een check maandag 15 november 2021 om 10:00 uur naar Discord. Vrijwel iedereen kan inloggen, heb je echter een link nodig om te kunnen aansluiten? Stuur mij dan een email: haweis@ziggo.nl. Check ook de JoinFS verbinding, zodat we 's avonds vlot allemaal kunnen vertrekken.
 
Maandag 18 oktober 2021.
We gaan weer los. Eerst coronacheck. Noodzakelijk om te mogen vergaderen in onze lokatie. Vervolgens een Chinese maaltijd. Kosten ergens in de buurt van € 20,00. Daarom is -zoals u zult begrijpen- aanmelden noodzakelijk. Daarna een sociale start en wellicht nog een stukje instructie. Waarover? Daar heeft men het nog over. Maar als u een vraag hebt, meldt dit tegelijk met uw opgave vij Tjalling, PHTEY43@kpnmail.nl Graag tot maandag de 18e oktober!
 
Vliegtrip 17 mei 2021.
Een vlucht naar Schiphol weer onder uitstekende begeleiding van controller Fokke Stoelwinder.
 
Vliegtrip 19 april 2021.
Een vlucht naar Eindhoven onder begeleiding van controller Fokke Stoelwinder.
 
Vliegtrip 15 maart 2021.
De kaarten die horen bij de vliegtrip van 15 maart 2021 kunt u ook hier downloaden.
De kaart van Eelde (EH-AD-2.EHGG-VAC-1.pdf) is hier te downloaden!
De kaart van Texel (EH-AD-2.EHTX-VAC-2.pdf) is hier te downloaden!
De VFR kaart (2018) van heel Nederland (lvnl-anc-icao-2018c.pdf) is hier te downloaden!
 
Vergadering maandag 16 maart 2020.
De geplande vergadering gaat niet door!
lvnl-anc-icao-2018c.pdf
 
Vergadering maandag 17 februari 2020.
De algemene vergadering is niet doorgegaan door de afwezigheid van R. Reudink.De toelichting op het IVAO gebeuren middels een diapresentatie en een hand-out wel. De handout is ook te gebruiken als je niet op IVAO vliegt en die is hier te downloaden: hier klikken! Ook een eenvoudig maar handig hulpmiddel voor het landen met een B737 van Jakop ontvangen is hier te downloaden!
 
Vergadering maandag 20 januari 2020.
Lezing door een oud-meteoroloog van vliegbasis Leeuwarden, H. Louwsma. Te behandelen: weerkaarten, METAR en TAF; Wolkenformaties en er is gelegenheid vragen te stellen.
 
Vergadering maandag 16 december 2019.
De Chinees/Indische maaltijd was voortreffelijk! Lekker gegeten én gezellig! In totaal 20 deelnemers. Daarna de bijeenkomst: eerst het uitwisselen van informatie door Tjalling, daarna heeft Harm heeft de FMC van de PMDG B737 gepresenteerd middels een powerpointpresentatie (deze is te vinden onder de "Bestanden" en daar in het rood weergegeven). Vervolgens een vlucht met een holding gevlogen door captain Fokke in een Beech!
 
Vergadering maandag 18 november 2019.
Riejo Reudink zal Little NavMap demonstreren met vliegplan en SIDs en Stars. Potentiële vervanger van FSC bij Prepar3d. Ook informatie over het vliegen met bakens in de praktijk van LNM.
 
Vergadering maandag 21 oktober 2019.
Fokke heeft in een compleet verhaal de taal van een vliegveld met beelden getoond, daarna met kennis van zaken tevens hoe te werken met de vele bakens zoals VOR NDB TACAN en DME!
 
Vergadering maandag 16 september 2019.
Met Fokke een VFR vlucht met alle ín's en out's!
 
Vergadering maandag 15 april 2019.
Ons lid Fonz van der Linden heeft een demo verzorgd van "DCS World" (DCS betekent: Digital Combat Simulator). Dit gaat gepaard met het realisme van bijv. de Koninklijke Luchtmacht. Aanval en verdediging. Het biedt een andere dimensie van Flight Simulator. Nu wel met gevechten etc. Hoewel zelf niet aanwezig kan ik uit de verhalen opmaken dat het een zeer geslaagde avond is geweest gepresenteerd door een bevlogen "danzer", Fonz van der Linden.
 
Vergadering maandag 18 maart 2019.
Eerst de ledenvergadering. Een beperkte opkomst helaas en weinig enthousiasme om een bestuursfuntie te vervullen. Daarna een vlucht met behulp van een autokaart. VFR vanzelf. Ook nog wat informatie over Flight Sim Commander met name het toepassen van de Sid en de Star. Een tip: als je wilt vliegen bij IVAO beperk je dan tot een oefening door het steeds weer vliegen van bijvoorbeeld EHAM EDDT (Berlijn Tegel). Bestudeer die beide velden, ook alle SIDS en Stars, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Bouw het daarna uit.
 
Vergadering maandag 18 februari 2019.
De lezing van de heer Chris Smits was een 'boppeslach'. Heel onderhoudend heeft deze captain op een Boeing 737-800 en 'head of pilots' bij TUI Fly zijn loopbaanontwikkeling geschetst. Daarna heeft hij vele zaken het vliegen betreffende toegelicht en vragen beantwoord. Een ieder was zeer enthousiast over deze bijdrage uit het 'echte leven van een piloot'.
 
Vergadering maandag 21 januari 2019.
We hebben wat nieuwe hulpmiddeltjes voor het vliegen met Airliners en de B737 in het bijzonder. Er zijn wat andere inzichten om lessen uit Flightsim gemakkelijker te kunnen gebruiken. Er is een nieuwe lijst met wensen, welke we kunnen gebruiken in de komende bijeenkomsten.Zie de DOWNLOAD op de openingspagina van deze site.
Een aantal nog openstaande verzoeken kunnen de revue passeren. Er wordt gevlogen met een GA vliegtuig. Een ieder die zelf een vraag kwijt wil en daarvoor een vliegtuig nodig heeft is welkom achter het stuur. En natuurlijk is er ook tijd voor onderling overleg.
 
Vergadering maandag 17 december 2018.
Vooraf Chinees/Indische maaltijd. Er hebben zich 19 deelnemers aangemeld: prachtig. Enkele organisatorische zaken van de HCC-club zullen worden overlegd. In ieder geval zal Riejo nog een keer ingaan op LittleNav Map. Graag wordt gewezen op de pdf-handleiding van de Groninger vrienden wat dit programma betreft in het Nederlands: klik hier voor die download.
 
Vergadering maandag 19 november 2018.
Arno van Asperen heeft de werking van Joinfs en Teamspeak 3 voor ons gepresenteerd. Voor de hand-out zoals door hem geschreven, klik hier voor download!
 
Vergadering maandag 15 oktober 2018.
Er is een begin gemaakt met de vlucht van EHAM naar Parijs Charles de Gaulle met verkeersleiding. Vooraf vooral de theorie doorgenomen.
Hier de vlucht met theorie en voorbeelden van alle verkeersleiding 'en route' klik hier voor download! En wat webeye betreft: gewoon de url invullen: https://webeye.ivao.aero/
Nog wat informatie over Simbrief en Charts klik hier voor de download!
Informatie over de benodigde programma's klik hier voor die download.
 
Vergadering maandag 17 september 2018.
Naast het altijd prettige onderlinge contact een uitgebreide toelichting op Little Nav Map door Riejo Reudink!
 
Vergadering 28 mei 2018.
Diverse onderwerpen hebben de revue gepasseerd.
 
Vergadering 16 april 2018.
Voor de pauze heeft Riejo Reudink ons getracteerd op een mooie vlucht door Oostenrijk en Zwitserland uiteraard VFR. Ook Littlenavmap was daarbij mooi in beeld.
Na de pauze heb ik een powerpoint gepresenteerd met de ingrediënten Simbrief, route en route aanpassingen in FSCommander, en met dank aan Fokke Stoelwinder ook nog een aanvulling voor de FSCDbManager. Ik heb de powerpoint aangepast en die gaat hierbij. Klik hier
Zeker: Simbrief is mooi, uitgebreid maar lijkt ingewikkeld. Daarom ook nog even een powerpoint zonder Simbrief, maar met Vroute.info. Dit programma biedt ook uitstekende routes. Klik hier
Nog één ding: mochten de powerpoints niet werken? Laat het mij weten, dat stuur ik via Wetransfer de jpg basis bestanden naar u toe! En vragen staat vrij!
De link naar World Navaids staat op de startpagina
 
Vergadering 19 maart 2018.
Door Tjalling en Victor is een instrument SALS toegelicht. Kan worden ingebouwd in elke kist. Zie de startpagina voor de download.
Verder hierbij wat informatie voor een vlucht Schiphol - Parijs Charles de Gaulle. Klik hier voor het super uitgebreide vliegplan en klik hier voor de Eurocontrol Validation. Gewoon omdat het leuk is, niet omdat het nodig is. Het IVAO vliegplan klik hier is echt nodig voor een vlucht op IVAO.
 
Vergadering 15 januari 2018.
Toch weer een mooie opkomst met 17 man. Om te beginnen: u zoekt alle kaarten van de hele wereld? Kijk op het tabblad Charts en routes enz., klik op de powerpoint van Eurocontrol en het wordt u (al heel lang) in de schoot geworpen. Niet alleen Europa dus.
Het aloude en bijna vergeten geweldige programma van Rob Barendregt bleek de verstreken clubavond een eyeopener. Je denkt iedereen kent dit inmiddels wel, maar gezien de reacties, toch niet. Dus nog maar een keer een verwijzing naar mijn tabblad Bestanden. Ik heb het daar nu maar even rood gekleurd!
Geen lid van IVAO maar wel een keer bekijken wie aan het vliegen zijn? Dat kan, kijk een op: Recent overzicht IVAO. Ziet u KLM764, inderdaad de man van deze site!
Nog een correctie op mijn verhaal over de vlucht naar Birmingham: volgens de chart eindigt deze inderdaad bij Groove. Wanneer je uit de holding moet, krijg je opdracht de transition Groove voor bijv. runway 15 te vliegen en verlaat je de holding bij Groove en volgt de transition. Met dank aan onze onvolprezen Fokke Stoelwinder!
Littlenavmap is "great", maar pas als een koppeling met IVAO is. Tot zolang zeker nog Flight Sim Commander!
 
Vergadering 18 december 2017.
Het eten bij LONG SING was uitstekend, de prijs was ook goed, een prima start van de avond. Slechts de levering van water stagneerde helaas! Daarna naar onze zaal, waar veel zaken aan de orde zijn gekomen voortvloeiende uit de enquete, die toch weer wat duidelijkheid hebben opgeleverd. Ik heb beloofd iets te melden over enkele zaken. Zie daar voor de startpagina van deze site. Mocht ik iets hebben vergeten? U hebt mijn email, dan hoor ik het wel.
 
Vergadering 20 november 2017.
Een zeer informatieve avond. Wat willen we en wat hebben we.
 
Vergadering 16 oktober 2017.
Deze avond kon men invullen waar men mee vliegt, wat de wensen zijn en de mogelijkheden die men zelf biedt. Tjalling zal dit uitwerken. Riejo heeft een boeiende presentatie van Littlenavmap verzorgd. Veel mogelijkheden, bijvoorbeeld t.a.v. de ondergrond. Harm heeft een demo verzorgd met betrekking tot de charts en verdere info van Eurocontrol. Riejo heeft daar nog een aanvulling op geleverd, klik hier voor de powerpointinstructie.
 
Vergadering 18 september 2017.
Fokke Stoelwinder heeft een uitleg van een ILS landing met behulp van een 'chart'behandeld. Daarna heeft Tjalling een probleem van Auke aan de hand van een vlucht (piloot Henny) getackeld.Tenslotte heb ik informatie verspreid over aansluiting bij de landelijke flight simulatorclub, een cursus van de TU Delft, Little Navmap (een nieuwe nog onbekende Moving Map en gratis, en het gebeurtenisdagboek van Windows. Wilt daar meer over weten, laat het mij even weten!
 
Maandag 15 mei 2017.
Deze avond is ingevuld door Riejo met informatie over de basisconfiguratie en met wat er mogelijk is aan extra's. Daarna Harm met de basis informatie voor beginners. Klik hier voor de pdf!
 
Maandag 24 april 2017.
Gesproken is vooral over de instelling van een bepaald type vliegtuig.
 
Maandag 20 maart 2017.
Riejo Reudink heeft een korte vlucht van L70 naar KSBA gepresenteerd.
Het betrof een VFR vlucht in dit drukke LOS ANGELOS gebied. SKYVECTOR heeft ons meer te bieden dan alleen maar een kaart. Met behulp van Plan-G is een vluchtplan gemaakt en daarna is deze route ook nog gevlogen. Totale afstand was 90Nm.
 
Maandag 20 februari 2017.
Naast de uitleg over het gebruik van de GPS500 van Garmin, is een vluchtje gemaakt met de standaard B737 en uitgelegd dan de nieuwste versie van Plan-G (3.1.4 Béta) wel de juiste kaart van de wereld biedt. Een A4-tje Approach GPS500 Garmin gemaakt voor de liefhebbers: Klik hier voor de pdf!
 
Maandag 16 januari 2017.
Deze keer uitleg over de GPS van Garmin. De informatie van Harm is hierbij gebruikt. Dit is een A4-tje, die naast de handleiding (zie onder bestanden op deze site) kan worden benut: klik hier voor de pdf!
 
Maandag 19 december 2016..
De Chinees was uitstekend, goede opkomst (15 man, Tjalling beterschap!) en daarna de ledenvergadering met in totaal 17 bezoekers. Vooraf Riejo met informatie over scenerys van "all over the world" én mooi! Daarna over de aansluiting bij IVAO. Riejo vertoonde het concept vliegplan met toelichting, zoals in gebruik bij IVAO en Harm vulde aan met www.simbrief.com. Opvallend goede routes biedt Vroute info! Eurocontrol proof!
Na de pauze Harm met wat aardigheden betreffende de computer en daarna de instellingen van FSX via 'opties', 'settings' en 'display'. Wat wel te doen en wat niet. Altijd is het een compromis tussen Ultra High en Framerate, zo is wel gebleken. Riejo heeft aangetoond dat vooral de 'autogen density' onder 'scenery', framerates 'vreet'. De nu gewijzigde instellingen worden, na OK, altijd opgeslagen in de 'FSX.cfg'. Maar waar staat de fsx.cfg: Hier: C:\users\naam\AppData\Roaming\Microsoft\FSX. Van belang is dat ook de "verborgen bestanden" worden getoond in de verkenner.
Op verzoek de handleiding van FSX in het Nederlands: hier te downloaden.
 
Maandag 21 november 2016..
Fokke sprak over de Basic Six. Gedegen en met ondersteuning van een powerpoint presentatie. Ook werden nog enkele motortechnische zaken door hem gepresenteerd. Daarna een vlucht om een en ander te demonstreren. Fokke bedankt. De presentatie is hier te downloaden in een PDF bestand: flightinstruments.
 
Maandag 17 oktober 2016..
Door ziekte kon Fokke niet aanwezig zijn. Eerst heeft Paul iets verteld over 'CHT' = Cylindre Heat Temperture en over de 'EGT' Exhaust Gas Temperture. Duidelijk is in ieder geval dat vliegen met te hoge uitlaattemperatuur ten koste gaat van het brandstof gebruik en het afsluiten van de motor met een te hete cylinder deze kapot kan gaan. Zorg dat je in het groene gebied van de gauge blijft. Daarna Harm met een vlucht van EHAM naar EBBR zonder moving map en met veel intercepten van de radialen van de VOR's. Basis: de informatie van EUROCONTROL. Zie op tabblad Charts en Routes van deze site (5e van boven) voor hoe dat moet!
 
Maandag 19 september 2016..
Een interessante avond waar naast welkom o.a. inventarisatie Windows 10 en uitwisseling adviezen over de aankoop van een nieuwe PC/laptop een demo met de North American T-6 TEXAN bij ons beter bekend als HARVARD door Riejo werd gepresenteerd.
 
Maandag 20 juni 2016..
De laatste avond was een praatavond! Ook nuttig!
 
Maandag 9 mei 2016..
Een week eerder in verband met Pinkstermaandag! Maar helaas: ik (ik niet alleen) heb het vergeten! Dus ook geen 'opwekkingsmail' verzonden, dus(?) was ook de spreker in de war. Door Tjalling en Hennie is dat opgelost door te improviseren, zodat het voor de aanwezigen toch nog een leuke avond werd.
 
Maandag 14 april 2016..
Harm sprak over FSTramp, Flight Sim Commander, Plan G en de Maps van FSX etc.
Te downloaden:
Tip van Joop Mak over moving maps voor VFR in de USA: hier te klikken.
Zie de websites voor meer informatie!
De maps van de diverse flight simulators zijn redelijk volledig, maar (te) klein.
 
Maandag 14 maart 2016..
Paul sprak over de "Super Dimona" van de vliegclub in Leeuwarden: boeiend!  
Maandag 15 februari 2016..
Voor de pauze : scenery inpassen/ gebruiken door Wil Legriep en na de pauze: gebruik Simbrief door Fokke Stoelwinder
 
Maandag 18 januari 2016..
Riejo sprak over SKYVECTOR. Skyvector en andere vluchtplanners zijn door ons goed te gebruiken! De powerpointpresentatie kunt u hier downloaden: skyvector
 
Maandag 21 december 2015..
Na een heerlijke maaltijd en gezellige bijeenkomst in het Chinese restaurant Mei Wah, vertelde Karel Wennekendonk uit zijn rijke loopbaan als vlieger. Daarna opende Riejo Reudink ons de ogen met betrekking tot charts en airways. Het zoeken in Google op "ais netherlands" biedt de Nederlandse actuele kaarten. Ook over Skyvector werd nieuwe actuele wetenswaardigheden gemeld. De powerpointpresentatie kunt u hier downloaden: kaarten
 
Maandag 16 november 2015.
Riejo Reudink heeft ons de fijne kneepjes van het programma Plan-G bijgebracht. Vooral de extra faciliteit om bij de planning van de route rekening te houden met de hoogte in het terrein was voor velen een 'eyeopener'! Ook de vlucht zelf met ondersteuning van het programma bewees de waarde ervan! Riejo bedankt!
 
Maandag 19 oktober 2015.
Weinig vragen, dus maar een vlucht met de B737-800 met FMC. Zonder onderbouwing met papier voor de meesten lastig te volgen zo is gebleken.
 
Maandag 21 september 2015.
Riejo Reudink schetste de werking van het programma van FS Flying School. Daarna werd een video bekeken van Guy Westgate: mooi staaltje zweefvliegen!
 
Maandag 18 mei 2015.
Aan de hand van de Checklist van Carsten Rau heb ik een vlucht met een B737-800 gedemonstreerd vanaf "cold and dark" tot en met take off, cruise, landing van Hamburg naar Amsterdam. Duidelijk is dat ik/wij niet altijd precies weten WAAROM bepaalde handelingen nodig zijn. Ik denk dat dan andere cursussen nodig zijn! Toch is er een vliegtuig gestart en heeft het gevlogen.
Er waren ongeveer 13 bezoekers, die zich soms wel even hebben afgevraagd denk ik of dit een positieve bijdrage aan hun kennis leverde! Immers via de FMC kun je een PMDG ook bij het laden van flight simulator met gestarte motoren laten beginnen. ;-))
Dit was de laatste avond van het seizoen. Op 21 september 2015 een nieuwe start!
 
Maandag 20 april 2015.
Riejo Reudink presenteerde een les over de combinatie van: barometer, temperatuur, hoogte van een veld in relatie tot take off. De belangrijke combinatie van gewicht, temperatuur, vliegveld elevation, en QFE is zeer helder gebleken! Henny heeft AWOZ nog even gedemonstreerd en daarna is een real live filmpje van Paul Floor vertoond. Al met al de moeite waard.
 
Maandag 16 maart 2015.
Piet Theo de Jong is aan het woord geweest over de Catalina. Eerst is de werking van de vele instrumenten in de cockpit door Piet besproken, waarna de film (45 minuten) werd vertoond. Uiteraard maakte de voorinformatie omtrent de cockpit de uitleg in de film eenvoudiger te volgen. Het betrof het vertrek van Den Helder, een landing op het water en de terugkeer. Het betreft een film geschonken aan Karel! Na deze film werd de FSX Catalina opgestart. Ook weer vertrek van Den Helder. Na een kleine hapering kwam ook de mooie scenery volledig tot zijn recht. Boeiend zo is mij verteld. Hieraan voorafgaand heeft Piet de organisatie van het bezoek aan het Nationaal Militair Museum uitgelegd.
 
Maandag 16 februari 2015.
Deze keer heeft Fokke Stoelwinder een presentatie verzorgd over het VFR vliegen. Dit is een vervolg op zijn lezing van april vorig jaar. Er is ingegaan op de aanvliegroutes en de vertrekroutes bij het VFR vliegen en die zijn per vliegveld (groot of groen) wel degelijk voorgeschreven. Naast deze les is een vlucht gemaakt van Eindhoven naar Beek. Fokke, bedankt.
 
Maandag 19 januari 2015.
Riejo heeft een vlucht met een Lysander gepresenteerd. De Lysander is een classic, waarmee erg basic gevlogen moet worden. Tevens zijn enkele video's worden vertoond.Weer een geslaagde avond!
 
Maandag 15 december 2014.
Deze avond is door Harm een vlucht Eelde Keulen met charts, sids, airways, vliegplan en een beetje ATC behandeld. Ook al beschik je niet over de juiste SID en STAR, toch kun je deze prima invoeren in FSNavigator en FSCommander was het hoofdthema van deze avond, mits je over de juiste charts beschikt en die zijn er in overvloed: zie de pagina "Charts etc" op deze site.
Het lopend chinees buffet met voor- en nagerecht was puik! Onze vliegclub is meer dan vliegen alleen en dat danken wij aan Pieter Theo de Jong en Klaas Mulder! In totaal 15 man genoten in het Bilgaard van voedsel én contact! Thanx!
 
Maandag 17 november 2014.
Onze oud-marine man P.Th. de Jong presenteerde foto's met een verhaal van de vlucht die hij mee mocht maken op 18 september 2014 in een real Catalina. Om jaloers op te worden. Landen op het IJsselmeer bijvoorbeeld!
Daarna zou hij met de simulator in hetzelfde vliegtuigtype (zijn favoriet) van De Kooi naar EHAM vliegen. Helaas liet de flightyoke hem en ons wat in de steek. Volgt een andere keer.
Joop Mak heeft ons ingewijd in de geheimen van wereld van het scenery bouwen middels een presentatie over de totstandkoming van EHAM in NL2000v4. Een monnikkenwerk, zoveel is wel duidelijk, maar met een fantastisch resultaat. Pixels op basis van 7 cm², alle lantaarns langs de snelweg, op P3, op Schiphol zijn met de hand geplaatst. Indrukwekkend. Wij vliegers zijn erg blij met deze bouwers, die hun hobby, het realiseren van een prachtige basis voor het vliegen op een framerate vriendelijke wijze, belangeloos aan ons ter beschikking stellen!
Beide heren nogmaals hartelijk bedankt!
 
Maandag 20 oktober 2014.
Harm heeft deze avond 2 vliegtuigen geinstalleerd. Om te beginnen een Wellington, vanaf een DVD. De meest eenvoudige wijze van installeren. Daarna een Turbo-Otter die gedownload is. Dat is iets lastiger. Het vliegtuig moet met een model, panel, sound en tenminste één texture in Airplane onder Simobjects in FSX worden opgenomen. Ook mag de aircraft.cfg en de Twin-otter.air niet ontbreken. Mochten gauges, sound en effects zijn meegezonden, dan deze bestanden overplaatsen naar de folders Gauges, Sounds en Effects in FSC. Tevens is nog een KLM texture (het schilderwerk) opgenomen in de basis B737-800. Na de pauze is een VFR vlucht gemaakt van EHAM naar EHRD waarbij vooral naar de theorie is gekeken. Alles is in een dia-presentatie opgenomen, die hier kan worden gedownload.
 
Maandag 15 september 2014.
Deze avond is uitgelegd hoe de komende avonden in dit seizoen zullen worden ingevuld. Hardware eerst, daarna de software, uitleg omtrent het vliegen.
Middels een dia-presentatie is dit duidelijk gemaakt. Deze presentatie volgt nog.

[Startpagina]