; 

Startpagina
HCC en FS agenda
Verenigingspagina HCC Flight Sim
Goed om te weten
Charts en routes, navigatie en techniek
Bestanden te downloaden vanaf deze site
Links naar downloads, multiplay, FS en niet-FS informatie
Weerinformatie.
Startende piloten.
Dia's en youtube filmpjes
Voor nieuwkomers: welkom!
Beginnersinformatie Microsoft FSX, FSX Steam, Prepar3d, X-plane, MSFS 2020, etc.
 
Bekijk deze instructie-impressie van Fokke Stoelwinder en Fonz van der Poel als start bijvoorbeeld. Youtube biedt ontzettend veel: klik hier".
Bent u een beginner? Ja! Dan adviseer ik u als volgt:
1. Kies een programma voor Flight Simulator. Door ervaring wijs geworden kies ik voor FSX, maar dan via Steam! Kan desgewenst hier worden aangeschaft en bekijk het eens. Kost € 24,99. Er zijn er ook een aantal andere: Microsoft FSX, Prepar3d, Xplane en zeer recent MSFS Flight Simulator 2020. Maar blijf bij dat ene programma! Leer dat programma zo goed mogelijk. Win informatie in. Vlieg alleen met de vliegtuigen uit dat programma, breidt het programma niet uit met allerlei fantastische landschappen, (scenery's geheten) hoogstens NL2000 en ook niet met de meest fantastische vliegtuigen.
Nog even dit: wil Steam niet opstarten? Dan even Steam.exe activeren en daarna weer afsluiten hier klikken! In het systeemvak rechtsonder blijft en moet altijd dit plaatje staan: hier klikken
2. Maak je vooral de werking van het toetsenbord eigen. Schaf ook een stuurtje (flightyoke) aan of (veel goedkoper) een Joystick, met een toetsenbord alleen gaat het echt niet.
Hier een plaatje van een flightyoke Amazon.de aan te schaffen: hier klikken. Doet het erg goed! De aangeprezen black widow is niet meer leverbaar (HW). Wellicht via Marktplaats of Ebay. Een gewone joystick kan zeker ook!
3. Leer de basis informatie. Zie verder op voor de indelingen van de programma’s. Wat betreft het vliegen zelf: er zijn prachtige vlieglessen van Enno Laverman en Joop Mak klik hier en kies "Vliegcursus deel 1"). Bestudeer deze en daarna de volgende delen. Maar internet biedt meer dan dat, vooral ook YouTube! Opstijgen doe je niet door keihard aan de joystick te trekken, maar door voldoende snelheid te koppelen aan een flapinstelling en goed af te trimmen.
4. Sluit je aan bij een groep hobbyisten in jouw regio. Van HCC zijn er een aantal over het hele land verspreid, wordt lid en ga naar de verenigingsavonden. Maar er zijn er meer! Zoek hulp, het liefst van een kenner uit jouw buurt, dan wel via internet. Zoek middels Google op HCC Flight Simulator en er dienen zich vele aan in vele regio’s in Nederland!
5. Installeer wel een programma met de wereldkaart en daarop de vliegvelden, de bakens, de luchtwegen, een zogenaamde MOVING MAP. Welke: er zijn er meerdere elders op mijn site: klik hier en zie onder navigatie". Maar ook de charts en route zijn interessant in een volgende fase. Verder is het mogelijk bij de huidige computers om een 2e beeldscherm aan te sluiten. Via DVI, soms nog VGA, maar ook vaak via HDMI. Dat maakt alles een stuk gemakkelijker. Vliegen met een laptop gaat, maar is wat beperkter (persoonlijke mening HW).
6. Doe pas een volgende stap nadat je de kennis om met een Cessna te op te stijgen, de vliegen en te landen hebt eigen gemaakt. Welke stap? Dat hangt van jou zelf af. Een propjet (zoals bijvoorbeeld een DHC-5), een jet (bijvoorbeeld een B737), scenery (bijv. NL2000), internet (vliegen met een internetverbinding samen met anderen)? Aantal mogelijkheden legio, maar beperk je en ga niet steeds met verschillende vliegtuigen vliegen.
 
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister! Niet van mij, maar van Goethe. In de beperking toont zich de meester! Als dat ergens van toepassing is dan wel hier!
Bij het leren autorijden bent u ook niet begonnen met file-parkeren!
MAAR: ALS U HET ONDER DE KNIE HEBT EN VOLGENDE STAPPEN MAAKT ZULT U ZIEN: HET IS EEN FANTASTISCHE HOBBY EN: GEEN SPEL, MAAR SIMULATIE!
AS REAL AS IT GETS! Niet voor niets is Prepar3d uitgebracht door Lockheed Martin, de bouwer van de JSF F-35!
 
 
Basisstructuur FSX. (gewoon om even te bekijken en vertrouwd te raken met deze indeling!
Geldt ook voor Prepar3d, FSX Steam, (X-plane etc. ken ik niet).
 
Installatie plaats van de programma’s absolute voorkeur voor de ‘root’:
C:\FSX en niet in C:\ProgramFiles\Microsoft Games\ etc.
FSX Steam staat in C:\Steam\Steamapps\common\FSX. (Mag ook in D:\ enz.)
 
Hoofdindeling belangrijke mappen binnen FSX zijn:
Addon Scenery voor de bestanden van toegevoegde scenery;
Simobjects\Airplanes voor de bestanden voor de vliegtuigen;
Effects voor de bestanden van effecten
Gauges voor de bestanden voor instrumenten;
Modules voor bestanden voor basis- en toegevoegde modules;
Scenery voor de bestanden voor het landschap en gebouwen;
Sound de bestanden voor het basisgeluid.
 
Opslag van de instellingen staan in de FSX.CFG te vinden in:
C:\users\naam\Appdata\Roaming\microsoft\FSX
Onder naam te verstaan uw eigen naam waar ook de documenten, afbeeldingen, etc te vinden zijn.
Verder zijn er talloze vliegtuigbouwers die een eigen map aanmaken bij de installatie. Ik noem PMDG, JustFlight, Aerosoft, enz.
 
Toelichting op de mappen:
Addon Scenery.
Hier wordt nieuwe scenery variërend van Landclass tot scenery ingevoegd. Bij het invoegen van nieuwe scenery goed kijken naar de installatie instructies!
Simobjects\Airplanes.
Binnen airplanes komt de volgende subindeling van de mappen voor:
Model
door de bouwer gemaakte model (niet aan komen)
Panel
ingebracht panel voor de instrumenten, max. één actief. Binnen het panel staan de verwijzingen naar de instrumenten (gauges) en er moet ook een panel.cfg zijn. Elk panel is te vervangen door de informatie te vervangen.
Sound
specifiek geluid of default, dat is de standaard met verwijzing naar een ‘Alias’.
Texture
de herkenning, kleur, naam enz. van het toestel, meerdere mogelijkheden (KLM, Transavia, Easyjet, etc.). Er zijn meerdere vormen (dds, bmp), maar ook hier een ‘texture.cfg’. Ook wanneer een nieuwe kist wordt toegevoegd, met de ‘texture.cfg’ worden bijgewerkt. Zelf beschilderen van een toestel kan ook en dat toestel komt ook hier terecht.
Aircraft.cfg
basisbesturing van het toestel, ook hier kun je van alles veranderen, maar dat is echt iets voor later.
Naam.air
herkenbaarheid en diverse instellingen van het toestel. Naam is de naam van het vliegtuig, bijv. B737-800.air. Er is een speciaal programma om wijzigingen aan te brengen: niet doen! Zonder deze files: geen vliegtuig!
Effects.
Hier staan de effecten zoals rook, water opspatten, enz., die voor alle toestellen te gebruiken zijn. Het zijn zogenaamde ‘fx’ bestanden met ook een effects.cfg. Ook iets om slechts in te vullen als een nieuw vliegtuig wordt ingevoerd en dit onderdeel is van de installatie instructie.
Gauges
Hier staan alle instrumenten die via het configuratiescherm van het panel in te schakelen zijn. Hier komen meerdere typen voor: *.cab, *.dll, *.gau, *.dat, *.bmp. Vooral niet aankomen, maar net als bij effects ook iets om slechts in te vullen als een nieuw vliegtuig wordt ingevoerd en dit onderdeel is van de installatie instructie.
Modules
Hier staan modules, herkenbaar als xxxxx.dll. Daarnaast staan er soms meer in te voegen modules, waarvan FSUIPC4.DLL (zowel voor FSX, FSX Steam en Prepar3d) de belangrijkste kan zijn. FSUIPC dient er voor om de communicatie te regelen tussen de flight simulator en aangesloten apparatuur. Prepar3d V4 vraagt om FSUIPC5. Het gebruik van een flightyoke en voetenstuur gaat vaak vanzelf, maar een wat ingewikkelder apparaat niet.
Scenery
Hier staan de door Microsoft gemaakte landschappen, bruggen, straten vliegvelden enz. De scenery.cfg, waar de instellingen terug te vinden zijn staat in: C:\ProgramData\Microsoft\FSX
 
Er is een verplichte volgorde:
Mesh: voor de correcte grond indeling;
Landclass: waar is gras, water, vooral WAAR het is, niet hoe het er uit ziet;
Textures: nu komt de echte invulling van de wereld.
Scenery: nu de verdere invulling, vaak via de Addon scenery map, bijvoorbeeld het vliegveld van Londen Heathrow, maar ook NL2000. Via internet is er de wereld (letterlijk) aan informatie. Ook de herkenning vanuit de lucht wordt zo er fraai. Let op de installatie instructies. Wijzigingen zijn ook mogelijk via AFCAD, allemaal iets voor veel later.
 
Globaal.
Iets over de landing: als je met de runway in zicht aan het dalen bent, en de runway steeds verder daalt, dan zit je te hoog voor die runway en moet je rap dalen, anders krijg je een overshoot. Omgekeerd komt de runway snel omhoog, dan zit je te laag.
Op welke hoogte moet je vliegen: Neem de afstand in NM en tel er 50 bij op. Afstand 250nm, kies FL 300. Wel rekening houden met Oost > West (oneven) of West > Oost (even) met uitzondering voor enkele Europese landen: Frankrijk, Italie en Spanje/Portugal: Noord > Zuid (even) en Zuid > Noord (oneven).
Voor één-motorige vliegtuigen is 7500ft het meest efficïent.

[Startpagina]